.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آیین حلیم پزی نمادی از ارادت مازندرانی ها به اهل بیت (ع)
شمال نیوز: ماه صفر کوچه های شهرها و روستا های استان مازندران بوی حلیم نذری می گیرد آیینی که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و از ارادت مردم دیار علویان به اهل بیت(علیهم السلام) نشأت می گیرد.
آیین حلیم پزی نمادی از ارادت مازندرانی ها به اهل بیت (ع)

به گزارش شمال نیوز، بیست و هشتم ماه صفر که از راه مي رسد همزمان با رحلت رسول اکرم ( ص) و امام حسن مجتبی (ع)  ديگ هاي حليم  در کوچه پس کوچه های شهرهای مازندران به صف می شوند تا تکمیل کننده ی سوگواری ماه محرم و صفر باشند .

 
همه ساله مردم  دیار علویان  در  شب  رحلت پیامبر خوبی ها ديگ هاي حليم را بار مي گذارند و تا سحرگاه فردا با ذكر دعا و صلوات حليم را هم مي زنند.
 

اين غذاي مخصوص ايام عزاداری  از گندم و گوشت و حبوبات تهيه مي شود و هر كس به اندازه توان مالي خود در خريد اقلام آن شريك مي شود.
 

بانوان عزادار حسینی نیز این حبوبات را تمیز می کنند و سپس هر یک از عزاداران یک به یک بر سر دیگ‌های حلیم نذری می‌آیند و هرکس که نذر و آرزوی داشته باشد و با صلوات اندک زمانی حلیم را به هم می زند و حاجت های خود را با توسل به ائمه اطهار(علیهم السلام) از پروردگار طلب می کنند.

 
در اين مراسم ارادتمندان اهل بيت (علیهم السلام) شب تا صبح در كنار ديگ هاي حليم خيمه عزا بر پا مي كنند و پس از طبخ حليم براي رضاي خدا و افزايش روزي اقدام به توزيع آن بين نيازمندان مي كنند.

 
از غروب امروز طبق روال هر ساله  در شهرهایی همچون  فریدونکنار ، محمودآباد و بابلسر ديگ هاي حليم پس از اقامه نمازهاي مغرب و عشا با ذكر  صلوات و یا حسین گویان روي اجاق قرار گرفتند تا سحرگاه فردا در اختیار شیعیان و عزاداران حسینی قرار گیرد.

 
حليم پزي در مازندران متعلق به مساجد و تکایا نیست بلکه امشب در همه کوچه پس کوچه های این دیار می توان دیگ های حلیم را مشاهده کرد دیگ ها و آتش هایی  که از سر ارادت به اهل بیت و ائمه اطهار(علیهم السلام) علم شده است .
 

آيين حليم پزان رسمي  است دیرینه و با قدمتی 200 ساله که به همت شيفتگان حسيني زنده مانده  و هر سال شاهد پر رنگ تر شدن این رسم بین جوانان مازندرانی هستیم تا دست به دست به آیندگان این خطه سبز  برسد./ شبستان


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.086 seconds.